2011. december 10., szombat

4 RÉSZES LACKÓ RIPORTFILM YOUTUBE-ON!









KATT !

*****************************************************************************

MEGEMLÉKEZÉS ÉS A SZILÁGYI LACKÓ EMLÉKSZOBA

Október 11-én vasárnap végre jártam SZILÁGYI LACKÓ emlék-lakásában. Merthogy,eddig csak képeket láttam róla,jól el is hordtam mindennek ,csak nem hitelesnek....merthogy,a fényképek egy steril megmásitott közeget láttatnak,de valószinűleg PONT nem egy jó szögből készültek...
Merthogy,én tegnapi ottjártamkor KELLEMESEN CSALÓDTAM.,s ezennel visszavonom/kitörlöm azokat a negativumokat amiket eddig irtam róla.
Nos.,- azt azért NEM mondom,hogy MINDEN pont olyan,mintha Lackó épp csak hogy kiugrott volna  boltba zsömléért.,-vannak dolgok amik megváltoztak...NAGYONIS.....-.bútorok,falfelület,padló.-á
m, azért a  LEGFONTOSABBAK-a graffitik,falfestmények ,freskók - MEGVANNAK.,s EZ a LÉNYEG! 
(arról mondjuk NM ad hiteles képet, milyen is volt mikor a művész még benne élt s alkotott....)

Kicsit keveselltem a képeket,mármint olyanokat amik vászonra meg farostra lettek festve.,elkelne még pár az épp nem kidekorált fal felületeken.
Lehetne még bőviteni ,bekeretezett fotókkal, Lackó-grafikákkal, gyerekkori rajzaival, egy-két személyes tárggyal (pl.PUNK-ékszerek, bakancs, kabát...) is az összhatást-de igy sem rossz...minden esetre örülök, és ezennel biztatok mindenkit,hogy látogasson el az emlékházba.

Időpontot egyeztetni Lackó szüleivel lehet,a 06-88 327-608-as telefonszámon! Cim: Vp.Miklós u.18 (megközelithető a Jókai u.-ról, illetve a Margit Romok irányából.)

Egyébként,Budapestről érkeztek Lackó volt osztálytársai,kollégák és művészbarátok,hogy lerójjá tiszteletüket emléke előtt a FESTÉSZET NAPJA keretében....
Bukta Norbi felolvasta Lackó egy rádiós-interjúját,-Menyhárt "Menyus" Tamás pedig ,saját verset mondott el.,melyet eredetileg megzenésitve akart volna előadni,de végül nem hozott erősitőket....
Mindenki irt a vendégkönyvbe és körbecsodálták Lackó Berlini foglaltház-hangulatú ex-kéróját.
Lackó édesapja aprósüteményt szolgált fel és elbeszélgetett a jelenlévőkkel.,majd ezek után,mindenki kivonult a Dózsavárosi temetőbe,a festő sirjához.
Szép megemlékezés volt,csak Lackó hiányzott,de nagyon...
Átadtam Debreczeny Zoli festő művészi kép-"koszorúját" is ,melyet ő készitett L.emlékére.,ő maga nem jött fel mert épp beteg,lázas volt.


**************************************************************************

"LAZA-LACUS-BAND"

Ezt a régi fotót Lackóról egy régi képzős társa- Tóth Yoka Zsolt- fotózta róla. Megkérdeztem,betehetem e a Lackó-emlék-blogba,mire ezt a választ irta, amiben pár infót is megtudhatunk a képről,meg még mást is.....
"- ... Én készítettem a fotót 1983 vagy 84-ben a "kisképző, klub-galériájában"... Ez volt az első önálló kiállítása a Lacusnak! Illetve ez egy közös kiállítás volt a Szűcs Attila (Pira) azaz a Piramis nevű baráttal és osztálytárssal.
(Képzeld, volt akkoriban még egy Laza nevű együttes is... És a kollégiumban a Som Lajosnak --igaz akkor még csak duó formációban-- még "házimuzsikáltak" is az öreg, kopasz, zenekarvezetőnek. Akkor a Lacus dobon, a Szecskó Tamás "Salakó" gitáron játszott instrumentális jazz-rock stilusban... Erről az eseményről sajnos semmi sem maradt fen... Se hang, se kép.)"-
S IME ,A KÉP MAGA:



**************************************************************************

"Lackó árnyékában..."

Rosszmájú rosszakaróim szokták azt irni -megvetően!- blogjaimba ill.fórumokon,hogy "Zoé,sosem  tudsz kilépni Lackó árnyékából!"
Nos.,-ha azt hiszik,ezzel megsértenek:TÉVEDNEK!
Lackó árnyékát akarom. Eszemben sincs "kilépni" alóla ebbe a **ar világba.Védelmet ad,meghittséget és rejteket.  Terjessze rám árnyékát,tárja szét szárnyait és boritson be vele.
MINDÖRÖKKÉ! Ámen.
Ha szeretsz valakit és hozzá tartozol,VELE létezel-nem ELLENE. Az hogy mi külön váltunk anno, KETTŐNK közös hibája, - 50-50 %-ban. Ahogy a legtöbb szétesett házassában és szerelemben lenni szokott! Nincs "gonosz feleség" meg "elvetemült férj" ,max a leg szélsőségesebb esetekben.
 Kivülállóként egymás ellen uszitani, meg egymással szemben állitgatni,egymáshoz hasonlitgatni a lehető LEG gusztustalanabb dolog. Ez kb.OLYAN mint mikor az elvált szülők egymás ellen játsszák ki a gyereküket. Egyszerűen gyalázatos és megsérti mindkét fél méltóságát! Ráadásul abszolút MAGÁNÜGY és nem tartozik senkire.
Szóval,ez a "Lackó árnyéka"-duma NEM jött be! NEM sért.,sőt...! Inkább SZÓRAKOZTAT.Elképzelem magam,egy sarokban ülve,s mögöttem a téglafalon egy HATALMAS Lackó-árnyék,  fölém tornyosulván, tüskehajjal meg hosszú lepelben....OLYAN ARANYOS!
Egyébként sem voltam sosem az "árnyékában"-OLYAN értelemben ahogyan azt EZEK értik. Mi inspiráltuk egymást,tanultunk egymástól-igen:mindketten! (ezt Ő mondta!)- de sosem majmolta egyik a másikat. Vagy nem nyomta el. Ahhoz túl különböztünk stilárisan.
Ezt az egymáshoz hasonlitgató mércét meg versenyt csak a bunkóagyú kivülállók gerjesztették,szitották. Mesterségesen. Nekem Lackót szidták,- neki engem és művészetünket egymással szembe próbálták állitani. Akik "Zoé pártiak"voltak,azok szerint Lackó képei "érthetetlen zűrzavarok" meg "ijesztőek" voltak.
A Lackó-pártiak meg,az ÉN képeimet pocskondiázták,hogy "**arok" meg "nullák" meg "nem művészet".
Még VÉLETLEN sem lehetett nekik MINDKETTŐ jó,a maga nemében.
Mert hasonlitani SOSEM hasonlitott stilusunk,max a TÉMA.,-a PUNK és UNDERGROUND-világ- ez meg egymástól függetlenül,még MIELŐTT megismerkedtünk volna igy volt.
Merthogy mindketten PUNK-MŰVÉSZEK voltunk!
Külön-külön is.
EZÉRT is találtunk egymásra,nem másért. A mi kapcsolatunk nem a szexre,az érdekekre vagy a pénzre épült.
Hanem a KÖZÖS TÉNYEZŐRE és BENSŐ HASONLATOSSÁGRA!
Ahogy valószinűleg,ez is választott szét bennünket....
Aki ezt nem érti,sosem szeretett még igazán,végzetesen- s csak SAJNÁLNI tudom szegényt!

*********************************************************************************


Épp’  a félkész veszprémi kép volt az állványon, amikor hírét vettem Lackó utolsó lépésének….
Az opus arról szól, amikor valaki a maga választotta életvitele okán pompás kis /!/ szülővárosunk nagyszerű tornyait, csúcsait topográfiai és szociológiai értelemben egyformán alulról látja. Tehetsége ellenére kiírja magát az átlagpolgárok sorából, majd rossz néven veszi a közösség meg nem értését.
Nagyszerű ellentmondás annak, akinek nem csak ecsetre, vászonra, hanem konfliktusra is szüksége van a napi „artattak”-hoz.

Kissé megkönnyeztem, mint mindenkit, aki után űr marad. Viszonyunk nem különbözött azon viszonyaitól amiket, és akiket elfogadott.
Volt, hogy beengedett Miklós utcai „panklakába” .  Majd váratlanul elhajtott, amikor Laura szeretett volna egy „jó erős Lackós pasztellt”
Amikor már nem szólt vissza, nem vitte be valakinek a sajnos bomlott, de többnyire igaz véleménymaflását, egyszerre sok barátja lett.
Erre csak azzal reagáltam, hogy: jobb, ha csak azok pártolják néhai Lackót és ránk hagyott világát, akik éltében is elvoltak vele és együtt  éltek tévelygő lelkének különleges szüleményeivel.
Nyugodj úgy, ahogy neked jól esik!

A képet -Szilágyi Zoé kérésére- 2oo9 június 29.-én kommentáltam.

Debreczeny Zoltán

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése